PERJUANGAN HAK ORANG ASAL
SABAH
Bukan sekadar retorik tapi
kronologi dinamika (EPISOD 1)
Oleh Editor
Ianya sebuah perjalanan
yang bukan baharu kerana ia memiliki bentuk dinamika dalam satu kronologi yang
bukan sekadar sebuah replika buatan orang luar.
Kisah memartabatkan maruah
serumpun bangsa di tanahair sendiri sering menerima berbagai dugaan dan
halangan lebih-lebih lagi apabila berlakunya permainan minda dalam usaha
mempalagiat fakta sebenar.
Ramai yang membuat rujukan hanya
kepada satu petikan yang dibukukan oleh bangsa Eropah ketika mula-mula
menjejakkan kaki ke tanah kepulauan Borneo Utara ini seperti salah satunya
ialah pada petikan tatkala para penjajah ini menemui suku Bajau Suluk dan
Simunul yang hidup di kawasan persisiran pantai.
Ramai yang terlupa kepada petikan seterusnya (atau sengaja dilupakan) yang mana apabila bangsa Eropah ini mula meneroka di daratan jauh dari pesisir pantai di mana mereka menemui pula suku bangsa yang lain berbanding di kawasan pantai iaitu suku dusun (orang dusun) di perbukitan dan lembah daratan.
Kedua-duanya adalah fakta
sejarah yang disebutkan dalam nota tinggalan bangsa Eropah yang mula-mula
sekali menjejakkan kaki ke Borneo Utara ini.
Selain daripada itu,kita
turut disajikan dengan impak sejarah dari Kesultanan Brunei Lama di mana
kronologi sejarah awal Borneo Utara ini (Sabah) juga termaktub di dalam banyak
tulisan-tulisan pengkaji sejarah zaman lama.
Pasti anda bingung bukan
apabila cuba untuk melipat tiga (3) fakta sejarah ini di dalam satu (1) lipatan
yang merangkumi semuanya.
Benar....Bangsa Bajau Suluk
dan Simunul itu ditemui di pesisir pantai Sabah.
Benar....Bangsa Dusun itu
di temui di lereng-lereng bukit dan dataran lembah.
Benar....Borneo Utara ini
dahulunya adalah milik Kerajaan Brunei Lama.
Kalau mahu di kupas satu
persatu,ia pasti panjang berjela-jela sehingga memaksa kita untuk membuka
banyak lembaran sejarah yang pasti sangat-sangat membingungkan.
Ramai yang berpegang kepada
ketetapan tulisan pertama sang penjajah Eropah itu yakni “suku pertama ditemui
di pesisir pantai Sabah” sehingga berkeyakinan bahawa suku kaum itulah penduduk
asal yang dimaksudkan.
Isu ini lebih panas lagi bila
dijadikan mainan politik dalam usaha meraih undi sehingga sanggup mencemarkan
identiti bangsa sendiri dan mengangkat pula suku bangsa lain,semata-mata
berpegang kepada ‘nota tulisan pertama bangsa Eropah yang mendarat di Sabah’
itu,lalu mendabik dada mengatakan apa yang dinyatakan olehnya itu adalah benar
belaka.
Cuba kita fikirkan secara
logik dan rasional iaitu dengan membayangkan gambaran pada saat bangsa penjajah
Eropah itu tiba ke pantai Sabah suatu ketika dahulu.
Rasionalnya,bangsa Eropah
itu tentu sekali menemui pantai Sabah ini melalui perjalanan laut dari Kepulauan
Palawan di Selat Balabac atau dari arah pantai Timur Sabah kerana itu
mereka menemui suku pertama ini di pesisiran pantai antara Pulau Bangi,Kudat
hinggalah ke kawasan sepanjang perairan Sandakan.
Tetapi lebih logik lagi
sekiranya kita tetapkan bahawa bangsa Eropah ini berkemungkinan telah singgah
di kasawan Kudat (dan kepulauan
sekitarnya lantas menemui suku kaum yang pertama) lalu menelusuri pantai
sekitar Kota Belud dan mendarat di antara kawasan Kota Belud,Tuaran atau Kota
Kinabalu (nama hari ini) lantas singgah naik ke daratan dan ketemu pula dengan
suku kaum kedua iaitu suku Dusun.
Ini membawa makna,tidak ada
istilah siapa suku kaum Kelas Pertama di Sabah seperti yang diviralkan di
laman-laman sosial hari ini.
Zaman Penjajahan Bangsa
Eropah terjadi di ruangan terkemudian berbanding dengan sejarah pemerintahan
Kerajaan Brunei Lama.
Ada banyak fakta di dalam
sejarah Brunei Lama ini untuk dikupaskan tetapi biarlah hanya kita mengambil
panduan dahulu kepada beberapa asbab hasil rentetan yang pernah di sebut di
masa pemerintahan kerajaan ini di Kepulauan Borneo Utara.
Terdapat satu isu di dalam
tulisan-tulisan pengkaji sejarah yang pernah dibaca sebelum ini iaitu mengenai
sebutan suku kaum yang menetap di tanah darat Borneo Utara ini yang di panggil
Orang Ulu.Jelas sekali ia nyatakan bahawa penemuan itu di sekitar
daratan,lereng dan lembah dengan cerminan suku dusun ulu.
Lagi pula,ada tulisan yang
menyebut wujudnya perbalahan dan isu ufti (sewa) di antara Brunei Lama dan
Kerajaan Sulu sehingga terkait pula dengan zaman penjajahan bangsa Eropah di
tahun-tahun berikutnya.(Tak perlu
mengulas lebih lanjut isu ini kerana ianya terlalu spesifik dan dalam).
Cukuplah sekadar semua
tulisan di atas sebagai bayangan akan kedudukan istilah Orang Asal
Sabah,kronologi dan rentetan sejarahnya tanpa mengaitkan isu ini kepada politik
hari ini.
Lalu,cuba ajak pemikiran
kita pula apabila menyebut tentang Kerajaan Brunei Lama ini yang mana kita
melihat sendiri wujudnya suku kaum Brunei (Berunai) dan Kedayan di persisir
sebelah Pendalaman Bawah dan di kawasan Tuaran dan Putatan.
Malah suku ini juga melata
kehidupannya beranak pinak di kawasan Kudat dan hampir di seluruh negeri Sabah
ini.
Jelas sekali,kependudukan
suku kaum ini terbahagi kepada tiga kawasan iaitu suku Berunai/Kedayan sebagai
Orang Asal dari Kerajaan Brunei Lama,suku kaum dusun (serta/termasuk etnik Murut/Rungus/sungai dan sebagainya) suku kaum
Bajau itu sendiri.
Tidak timbul sebenarnya
persoalan suku manakah yang dahulu berpendudukan di Sabah ini kerana ianya
sebuah pulau yang besar (benua) sudah pasti menjadi tumpuan dari banyak suku
etnik luar yang datang dari pelbagai arah.
Kembali kepada Perjuangan
Memartabatkan Hak-Hak Orang Asal Sabah itu,tampak lebih berhasil sekiranya pada
hari ini kita mementingkan hak pemilikan kad pengenalan dan sijil lahir sah
yang dikeluarkan oleh kerajaan.
Sijil Lahir berbentuk
sekeping kertas putih agak tebal berukuran kecil hitam putih,mempunyai angka
bilangan (Serial No.) hanya 3 angka seperti contoh : Serial No. 123/69 dengan
bahasa Inggeris adalah Surat Beranak/Sijil Lahir,adalah dokumen diri Orang Asal
Sabah paling diiktiraf dan disahkan tulin (original) manakala kad pengenalannya
pula berwarna biru putih berbalut plastik kenyal (bagi penduduk asal Sabah
dimulakan dengan huruf H diikuti dengan tujuh nombor bilangan berikutnya
setelah kad pengenalan Sabah yang pertama dikeluarkan untuk Allahyarham Tun
Datu Hj.Mustapha Datu Harun.(Huruf H itu membawa erti Sabah).
“Mengikut Ordinan Tafsiran
Definisi Anak Negeri, semua Orang Asal adalah Anak Negeri tetapi tidak semua
anak negeri itu adalah Orang Asal.”
Kita sedia maklum bahawa
sejak akhir-akhir ini,kad pengenalan Sabah-Malaysia sering di ciplak untuk
kegunaan warga asing yang ingin menetap di Sabah.
Bukan sahaja di ciplak
malahan evolusi kad pengenalan kita ini boleh pula dimiliki oleh bangsa-bangsa
asing yang lain samada dengan cara pembelian,pengaturan dalaman,sokongan
politik,guna kad pengenalan orang yang hilang/mati dan sebagainya.
Disinilah terbitnya sebuah
isu kompleks yang bercelaru dalam usaha mengesan mana satu penduduk asal yang
original dan mana satu yang diistilahkan sebagai suku penghijrah dari luar.
Tahun lepas, DSP Madius Tangau memberi
kenyataan bahawa kerajaan Negeri Sabah tidak perlu tergesa-gesa meminda Ordinan
Tafsiran (Definisi OAS) walaupun berdepan dengan desakan.
Kita faham bahawa isu ini
sudah lama menjadi duri dalam daging segenap masyarakat Sabah, terutama
'Original Sabahan'. Namun persoalannya, sampai bila kita perlu tuntaskan
permasalahan ini ?
Wajarkah setiap pejuang Hak OAS itu di halang,di tangkap dan di hukum ?
Wajarkah Pendatang Asing Tanpa Izin (PTI) itu dinaik samatarafkan dengan OAS ?
Wajarkah setiap pejuang Hak OAS itu di halang,di tangkap dan di hukum ?
Wajarkah Pendatang Asing Tanpa Izin (PTI) itu dinaik samatarafkan dengan OAS ?
(BERSAMBUNG KE EPISOD KE-2
NANTI)
No comments:
Post a Comment