Friday, February 7, 2020

PELUANG SABAH & SARAWAK TAMBAH KERUSI PARLIMEN  
Dari Kacamata Ir.Jovilis Majami 


Saya amat bersetuju dengan kenyataan Ketua Menteri Sarawak bahawa Sabah dan Sarawak sepatutnya memiliki lebih satu pertiga daripada jumlah kerusi parlimen yang ada di dalam Persekutuan Malaysia.

2. Walaupun kita tahu bahawa interpretasi daripada perjanjian persefahaman dahulu mengatakan bahawa Dewan Undangan Negeri (DUN) sepatutnya mempunyai kuasa penuh untuk menolak atau menerima usul daripada Persekutuan Malaysia namun kita lihat sehingga kini ianya belum dapat direalisasikan walaupun wilayah Sabah telah beberapa kali bertukar kerajaan sebelum ini.

3. Kita juga melihat bahawa seolah-olah kerajaan Sabah dan Sarawak belum berapa bersedia untuk menggunakan sepenuhnya kuasa DUN mereka (walaupun Sarawak dilihat lebih berani dan tegas dalam soal ini) kerana mungkin minda pemimpin-pemimpin kerajaan negeri masih lagi terpengaruh dengan menganggap bahawa persekutuan itu lebih besar peranannya berbanding dengan kerajaan negeri.

4. Secara logik dan praktikalnya mungkin persepsi pemimpin negeri yang menganggap bahawa persekutuan itu lebih besar kuasanya berbanding kerajaan negeri ada kebenarannya kerana kerajaan persekutuan itu dibentuk melalui parlimen yang merangkumi seluruh Malaysia manakala kerajaan negeri pula dibentuk oleh DUN yang hanya berhak bercakap di peringkat kawasan yang lebih kecil.

5. Kelebihan parlimen yang paling mudah dilihat ialah dari segi kekuatan kewangannya. Peruntukan tahunan seorang ahli parlimen itu pula ialah RM1.5 juta manakala RM300,000 turut disediakan untuk mengurus pejabat bagai penyediaan khidmat masyarakat di kawasan masing-masing jauh labih besar berbanding dengan peruntukan yang diperolehi olah wakil rakyat diperingkat DUN.

6. Manakala apabila seseorang ahli parlimen itu bernasib baik dan dilantik menjadi menteri penuh maka peruntukan yang di terima oleh kementeriannya sangat besar dan ini sudah tentu boleh digunakan untuk mengukuhkan pengaruhnya di peringkat akar umbi.

7. Tugas-tugas dan fungsi parlimen seperti dasar-dasar negara, melulus dan meminda undang-undang, melulus bajet dan cadangan cukai yang baru adalah ditentukan di peringkat persekutuan dengan peranan itu terletak di bahu ahli parlimen untuk membahas sebelum meluluskan dasar tersebut maka tidak hairanlah jika kita lihat ahli parlimen di pandang lebih penting berbanding dengan ADUN.



8. Apabila bilangan ahli parlimen yang berperanan untuk membuat dasar dan meluluskan bajet ini banyak dikuasai oleh Ahli-Ahli Yang Berhormat di Semananjung Malaysia maka sudah tentu mereka lebih mengutamakan dasar yang memberi kelebihan dan pulangan yang baik kepada kawasan mereka maka akhirnya kita akan terus terpinggir.

9. Sekiranya kedudukan jumlah bilangan parlimen yang setara antara Semenanjung dengan kita di Borneo ini kita boleh sahaja menolak usul, dasar, bajet dan apa-apa sahaja perkara yang merugikan dan tidak memihak kepada Sabah dan Sarawak.

10. Oleh itu, apabila KM  Sarawak membangkitkan isu ini maka adalah penting untuk kerajaan Sabah menyokong seterusnya berbincang dengan kerajaan Sarawak untuk membawa usul meminta tambahan kerusi parlimen kepada kerajaan persekutuan.

11. Saya juga melihat bahawa desas-desus penubuhan kerajaan baru yang hangat diperkatakan ketika ini merupakan satu peluang keemasan untuk Sabah dan Sarawak mendapat tambahan kawasan parlimen bagi mencapai hasrat keseimbangan suara di dalam dewan dan seterusnya membuat keputusan dasar.

12. Kita boleh saja menolak atau menerima cadangan kerajaan baru (Pakatan Nasional) ini berdasarkan kepada kepentingan dan keperluan kita. Bayangan itu juga sudah dinyatakan oleh kerajaan Sarawak pada 06 Februari 2020 dengan menyatakan bahawa Gabungan Parti Sarawak (GPS) Bebas, dan Tidak Akan Menyertai Pakatan Nasional yang mungkin hendak ditubuhkan.



No comments:

Post a Comment